Jag har tidigare beskrivit den allra enklaste metoden att sätta upp en mätning av en webbplats: Att lägga in Google Analytics spårningskod direkt i webbplatsens kod.
Det är en metod som passar bra för en liten sajt där du sköter allt själv och inte har så stora behov av mer avancerade mätningar.
När sajten växer och administreras av fler personer eller avdelningar i företaget med olika krav och behov så blir den enkla metoden alltför begränsande.
Med Google Tag Manager (Google Taggstyrning) så har du ett praktiskt verktyg som gör att du i ett webbgränssnitt kan sätta upp och styra mätningar utan att behöva be en utvecklare att lägga till eller ändra kod direkt på webbsidorna.
Så här gör du rent praktiskt.
Steg 1. Logga in i Google Tag Manager och sätt upp ett nytt konto.

Fyll i ett kontonamn, välj land och fyll i ett behållarnamn. Namnen används bara internet för att du ska hitta i Google Tag Manager och kan ändras i efterhand vid behov.
Välj var du ska använda behållaren. I det här fallet ska vi mäta en webbplats, så vi väljer Webb.
Spara och godkänn vilkoren.
Steg 2. Kopiera koden och installera den på din webbplats.

Det är här du kan behöva koppla in utvecklarna för att installera koden på alla sajtens sidor. Om du redan kör Google Analytics-kod med direkta script på din sajt behöver du i samarbete med utvecklarna också tänka igenom hur ändringen ska göras så att du inte riskerar att mäta trafiken dubbelt.
Om du använder WordPress är det dock mycket enkelt. Då laddar du hem en plugin, lägger in behållarens id och sparar, sedan är installationen klar.
När du installerat Google Tag Manager-behållaren på din sajt kan du sedan sköta i stort sett all konfiguration i webbtjänsten.
För att börja mäta behöver du skapa en ”Ny Tagg” i Google Tag Manager. Välj taggtyp ”Universal Analytics”. Du behöver lägga in ett id till ett Google Analytics-konto, och välja en utlösare (trigger) som kör taggen på ”alla sidor”. När taggen är färdigkonfigurerad och sparad så publicerar du din GTM-container och kan direkt mäta resultatet.
