Att utveckla en funktion som (helst) aldrig ska användas

På UR Play har vi just utvecklat och lanserat en funktion som vi hoppas att vi aldrig ska använda.

Låter det paradoxalt?

Så kan det vara, men det är ungefär lika paradoxalt som att alla flygplanssäten utrustas med flytvästar. Eller att alla städer har en brandkår.

Det här meddelandet lade vi upp för test på vår stage-server. Det har aldrig varit på riktigt. Men det ger en bild av hur det kommer att se ut om det skulle behöva användas.

Våra redaktörer kan nu snabbt publicera en rad överst på sajten med information om det skulle inträffa en allvarlig störning. Vi kallar den för “info-banner”, men på andra sajter kan den kallas “announcement bar” eller “top bar”.

Vi har utvecklat en egen lösning. Men det går också att använda smidiga tredjepartstjänster som Getsitecontrol och Google Optimize. Mer om dem längre ner.

Vi hoppas ju att den här funktionen aldrig någonsin ska behöva användas. Men den är viktigt för att kunna kommunicera med våra användare – om det behövs.

Under 2020 inträffade två händelser där vi hade kunnat använda verktyget för att informera användarna. Det var störningar i bakomliggande system som fortplantade sig till delar av sajten. Men för användarna blev upplevelsen att “det funkar inte”.

Båda gångerna var problemen lösta inom en halvtimme, och antalet drabbade var lågt. Men det var bakgrunden som gjorde att vi såg behovet.

Användarna av en digital tjänst förväntar sig i dag att den ska fungera problemfritt 24 timmar om dygnet. Samtidigt är många sajter komplexa härvor av integrationer med olika system och aktörer.

Om tjänsten – eller delar av den – inte fungerar optimalt så uppstår irritation. Någon – kanske en av hundra – kontaktar kundtjänst. De andra 99 klickar irriterat vidare och kommer kanske aldrig tillbaka. Eller sprider “jävla skitsajt som aldrig funkar” till sina vänner.

Men de flesta användare tolererar också en störning om de känner till orsaken och vet om att någon arbetar med att lösa problemet.

På UR valde vi som sagt att bygga en egen lösning, och ett skäl var att den också ska fungera i våra appar för IOS, Android och AppleTV.

Men om du vill ha en enkel lösning att komma igång på webben utan egen utveckling finns det flera smarta tjänster. Getsitecontrol är en av dem.

På Mittmedia introducerade jag Getsitecontrol för att vid behov lägga ut info-meddelanden på kundservice-sajten och läsarshoppen. Även på LRF Media införde jag Getsitecontrol som verktyg för att skapa konverterande och informativa budskap, liksom enkäter och kontaktformulär.

Getsitecontrol är ett webbverktyg som bara kostar några hundralappar i månaden. Det är enkelt att installera med hjälp av några rader javascript via Google Tag Manager eller direkt på sajten.

Och när det är installerat kan du styra ut info-meddelanden, popup-rutor, anmälningsformulär och enkäter på din sajt via ett externt verktyg.

Du kan bestämma exakt till vilka sidor och vilka typer av webbläsare och enheter du vill styra ut dina meddelanden.

Enkelt, smidigt och billigt.

Ett alternativ är Google Optimize som låter dig enkelt lägga ut ett infomeddelande överst på sajten.