För några veckor sedan uppgraderade jag.
Efter nio år med diesel blev det en nästan ny laddhybrid.
Och ett uppkopplat fordon och en ny app som jag inte visste att jag behövde.
Min gamla Volkswagen Touran från 2011 hade rullat 23.000 mil till många hörn av Europa som Albanien och Andalusien, Lofoten och Litauen, Cardiff och Kraków.
Touranen var på många sätt en perfekt bil. Bekväm på långtur, snål på bränsle (över 100 mil på en tank), rymlig och lättlastad. Och den kunde fickparkera helt automatiskt.
Men så var det miljön. Och de rätt usla strålkastarna. Och Carplay och keyless verkade ju trevligt.

Jag har scannat bilhallar och bilsajter i flera år och provkört ett flertal modeller. Har sneglat på märken som Kia, Toyota, Hyundai, Peugeot, Volvo… Att hitta det optimala fordonet för mig har varit en lång process.
Till slut föll valet på Volkswagen igen, och det blev en Passat GTE plugin-hybrid från 2020. Att stoppa en sladd i bilen och kunna köra fem mil på ren el känns fint och modernt. Och när batteriet tar slut tuffar bensinmotorn igång så att räckvidden ändå blir runt 75 mil. Inte lika snålt som en gammal diesel. Men med tillgång till laddbox kan de flesta korta resor göras på el.
Och bara det att köra på el – vilken känsla! Så behagligt att slippa förbränningsmotorn. Så ljuvligt att susa fram nästan ljudlöst genom stan och se mätarna visa ”zero emission” (noll utsläpp).
Det har hänt mycket i bilvärlden på nio år. Några funktioner som fanns på min önskelista – och jag fick med.
- Effektiva LED-strålkastare som gör mörkerkörning säker och trygg, och bländar av automatiskt.
- Apple Carplay med trådlös uppkoppling som visar mobilens appar på bilens infoskärm.
- Keyless-systemet som låter mig öppna, låsa och starta utan att ta upp nycklarna ur fickan.
- Adaptiv farthållare och ”lane-assist” som gör att bilen nästan kör själv på motorvägen.
- Fjärrstyrd parkeringsvärmare som gör att jag nästan glömmer hur man skrapade rutor på vintern.
Men det mest överrraskande – som jag inte ens tänkte på – är att bilen är uppkopplad, med ett eget sim-kort. Och att jag med en app i mobilen kan övervaka bilens status. Appen heter ”We Connect” – inte som jag först trodde ”VW Connect”.

Nu har jag blivit beroende och kollar min bil flera gånger om dagen i appen. Är alla dörrar stängda? Hur står det till med laddningen? Hur mycket bränsle gick åt på förra resan?
We Connect-appen är förvisso inte den snabbaste. Och det krävdes en del för att få igång den och bli autentiserad användare i min bil. Bland annat ett videosamtal med en tysk operatör som inte godkände mig förrän jag viftat med körkortet framför mobilkameran.

Men den funkar. Och den kopplar upp sig mot bilen när jag vill. Om jag vill kan jag tuta, sätta på blinkers och starta värmaren, var jag än är. Och jag kan se på kartan var den står parkerad.
En ny värld har öppnat sig. Och i tidningarnas biltester kommer apparnas användbarhet att behöva granskas lika väl som antalet liter i bagageutrymmet och antalet hästkrafter under huven.