Exit Mittmedia. Två år med 28 e-tidningar och kundservice

UPPDATERING. Från maj 2020 arbetar jag på UR som tf produktägare för urplay.se och söker inte längre nya uppdrag


31 mars 2020 var min sista arbetsdag på Mittmedia, efter drygt två år. Så nu söker jag nya uppdrag. Men först en tillbakablick.

Sommaren 2017 erbjöds jag jobb på Mittmedia som teknisk projektledare på den centrala avdelningen Privatmarknad. Jag lockades av utmaningen och var nyfiken på företaget och på lokaltidningsbranschen.

Jag växte ju upp med Avesta Tidning, delade ut Falu-Kuriren som sommarjobbare och blev publicerad första gången i Dala-Demokraten. Alla tre hör numera till Mittmedia liksom 25 andra tidningstitlar från Örebro till Örnsköldsvik.

Mittmedias organisation var förstås decentraliserad och de flesta möten hölls på distans. Jag var baserad i mitt arbetsrum hemma i Stockholm och hade kontinuerlig kontakt med kollegor runt om i landet via Slack och delade arbetsdokument. Och ibland resor till en del av utgivningsorterna.

Jag fick ansvara för att driva tre projekt som hade som övergripande mål att öka läsarintäkter och minska kostnader:

E-tidningarna. Den digitala versionen av papperstidningarna hade funnits i flera år och användandet ökade. E-tidningar var inget jag ägnat något intresse under 20 år med digitalt fokus på webb och mobilappar, men jag förstod att det fanns potential för intäkter och det var intressant att sätta sig in i ett nytt område.

På Mittmedia sågs e-tidningen som en övergångsprodukt för att flytta kunder från print till digitalt. Men den tekniska plattformen var rejält eftersatt och missnöjet stort både internt och bland kunder. Som produktägare försökte jag först lappa och laga befintlig lösning. Men vi började snart undersöka alternativ.

Under hösten 2018 migrerade vi alla e-tidningarna till en helt ny teknisk plattform som både var mer stabil, mer ekonomisk och gav användarna en toppmodern upplevelse.

Det dagliga e-tidningsanvändandet har nu ökat med 50 procent på två år och e-tidningarna har utvecklats till Mittmedias största digitala läsaraffär med de mest lojala prenumeranterna. Alla 28 e-tidningar har sin egen app för iOS och Android men kan också läsas på webben.

Som produktägare har jag i samarbete med leverantör, intern arbetsgrupp och dialog med användare utvecklat e-tidningarna vidare och bland annat byggt upp statistiktjänster för att kunna mäta hur tidningarnas innehåll läses.

Kundservice. De flesta kunder ringde i enkla ärenden som adressändring, uppehåll, reklamationer och avslut, vilket ledde till stort tryck på kundcenter, ofta långa telefonköer och höga personalkostnader.

Genom att bygga en helt ny kundservice-portal med avancerade gör-det-själv-tjänster har vi fått allt fler prenumeranter att själva utföra sina ärenden och hitta information. Jag beställde och projektledde utvecklingen av sajten som lanserades våren 2018. Sedan dess har jag har varit djupt involverad i den fortsatta utvecklingen av innehåll, design och funktioner.

Mitt sista uppdrag var att utbilda tidningsdistributörer runt om i landet att publicera info i WordPress vid störningar.

E-handel. Läsarshoppen hade under många år erbjudit prenumeranter rabatterade biljetter och resor, viktigt för att bygga lojalitet. Men plattformen var omodern och svårjobbad. Efter en omfattande utvärdering valde vi en leverantör och byggde i samarbete en lösning som var både kostnadseffektiv och ledde till rejält ökad försäljning.

Tyvärr visade sig min nya arbetsgivare vara på fallrepet ekonomiskt och fick räddas genom att Bonnier tog över 2019. Men det innebar också tuffa sparprogram och omorganisationer. Eftersom jag bara varit anställd i två år stod jag bland de första i tur att bli uppsagd.

Jag hoppas innerligt att Mittmedias alla tidningstitlar som är så viktiga för sina lokalsamhällen kan överleva den här djupa krisen, och jag önskar mina kämpande kollegor all lycka till i kampen.

För egen del innebär detta att jag är tillgänglig för nya uppdrag. Jag har bredd och digital erfarenhet från flera medieföretag: 24 år på föregångaren Aftonbladet, två år på gratiskoncernen Metro International, två år på specialsajternas LRF Media och två år på lokaltidningsjätten Mittmedia.

Jag har insikt i och erfarenhet från många olika verksamheter: redaktion, utveckling, analys, affär, marknad och har varit med och utvecklat många digitala tjänster som varit framgångsrika. Och några som floppat…

Kontakta mig gärna med förslag på projekt eller tjänst, sajt eller app, som jag kan driva eller hjälpa till med! Det kan vara allt från mindre jobb som att dra igång en liten WordPress-sajt eller sätta upp statistikmätningar i Google Tag Manager till större projekt som att byta e-tidningsplattform, bygga prototyper till nya appar eller utbilda personal i onlinepublicering.