Ny tjänst ger prenumeranter leveransinfo i realtid

Mittmedia lanserade 26 mars 2020 en ny version av tjänsten ”Utebliven tidning”.

I tjänsten kan prenumeranter av papperstidningen logga in och få information i realtid om utdelningen, något som är speciellt viktigt vid störningar.

Prenumeranter är vana vid att papperstidningen kommer regelbundet varje dag. Och att läsa tidningen är ett obligatoriskt och vanemässigt inslag i morgonrutinerna.

Mittmedia delar varje dag ut tusentals tidningar i alla våra regioner, och de allra flesta gånger kommer de naturligtvis i tid. Chaufförer och tidningsbud sliter i nattens mörker, oftast ensamma, i alla väder, med att leverera tidningarna till morgonkaffet.

Tidningen är utdelad

Bild 2 av 3

Kunden får information om att dagens distribution är färdig utan störningar.

Men leveranskedjan är känslig. Minsta störning kan göra att ett antal kunder får sin tidning senare än vanligt. Och då börjar kunder bli oroliga, ringa kundservice, ibland ringa till redaktionerna.

Vid större störningar i distributionen – snöoväder, stormar, strömavbrott, många sjuka – publiceras information på kundservice-sajten och i vissa fall nyhetssajterna. Vi läser också in allmänna förseningsmeddelanden i växelsystemet.

Den nya tjänsten är i första hand till för att förbättra för prenumeranterna och snabbt komma ut med information om störningar. Men kommer också att minska trycket på kundtjänst och minska antalet reklamationer.

Kunder kommer åt tjänsten genom att gå till Mittmedias kundservice-sajt och trycka på ”Anmäl utebliven tidning”.

Tjänsten har utvecklats av Adeprimo och jag har lett projektet och beställningen från Mittmedia. NWT-koncernen använder samma tjänst.