Från Aftonbladet till eget AB

Från maj 2020 arbetar jag på UR som tf produktägare för urplay.se

2012 lämnade jag Aftonbladet efter många års anställning och bildade ett eget aktiebolag, Bjarne Frykholm AB. Sedan dess har jag jobbat för flera olika medieföretag som Metro International, LRF Media och Mittmedia.

2017 blev jag rekryterad till Mittmedia som teknisk projektledare. Jag har lett flera projekt: bygge av ny kundservice-sajt i WordPress med självservice-tjänster för kunder; bygge av e-handelslösningen Läsarshoppen; migrering och utrullning av ny e-tidningsplattform för 28 tidningar.

2015-2017 arbetade jag för LRF Media som trafikspecialist online och produktutvecklare. Jag ledde flera digitala projekt, bland annat ombyggnaden av sajten ATL.nu, Lantbrukets affärstidning med specialtjänster för marknadsnoteringar.

2012- 2014 hade jag konsultuppdrag åt Metro International i rollen som global produktchef och utvecklade sajter och coachade användare i många länder. Genom ett konsekvent online-fokus lyckades vi på två år tredubbla totaltrafiken till runt 30 miljoner användare per månad, där mobila enheter står för merparten av trafiken i flera länder. Under min tid på Metro hade jag förmånen att få resa till flera länder i Latinamerika för att assistera de lokala online-teamen.

2007-2012 var jag redaktionell projektledareAftonbladet med inriktning på mobilsajten och apparna. Under de åren förändrades vårt mobila beteende totalt. För Aftonbladet betydde den tidiga satsningen på mobilt en enorm trafiktillväxt och en solid grund för dagens dominerande ställning i mobilen.

1998-2007 var jag webbredaktörAftonbladet under de år som internet växte och Aftonbladet.se intog rollen som primär nyhetskälla. 1998-2002 satt jag vid nyhetsdesken med ansvar för startsidan. Från 2002 var jag redaktör för sajterna Bil och Resa och från 2006 deltog jag i ett stort teknikprojekt då vi ersatte vårt första publiceringssystem bjarnux (döpt efter mina ursprungliga skisser).

Före 1998 var jag redigerare på Aftonbladets papperstidning och fick vara med om den historiska dagen 1996 när vi gick om främsta konkurrenten och blev störst.