När du satt upp din WordPress-sajt och börjat publicera inlägg vill du så klart veta om någon besöker sajten.
Det smidigaste är att använda Google Analytics för att mäta trafiken på sajten. Google Analytics är gratis och mycket enkelt att installera och använda.
Om du inte redan använder Google Analytics kommer här en snabbguide:
Steg 1. Gå till Google Analytics och registrera ett konto.

Steg 2. Skapa ett nytt konto. Fyll i ett övergripande namn. Du kan ändra detta senare om du behöver. Kryssa i nödvändiga kryss och gå vidare.

Steg 3. Ange vad du vill mäta. I det här fallet är den en vanlig webbplats, så ange ”Webb”.

Steg 4. Ange ”uppgifter om egendom”, vilket innebär vad sajten heter och vilken adress det är. Välj även bransch och tidszon (Sverige). Tryck på ”Skapa”.

Steg 5. Du har nu ett spårnings-id som börjar på UA- och en spårningskod. Grattis, kontot är nu uppsatt i Google Analytics. Nästa steg blir att se till att trafiken på din sajt kan mätas och kopplas till just detta spårnings-id.

Steg 6. Lägg in GA-koden (Google Analytics-koden) på din sajt.
Det finns två metoder:
Metod 1: Lägg till GA-koden direkt på sajten. Traditionell metod. Enkelt men rätt oflexibelt.
Metod 2: Använd Google Tag Manager (GTM, Google Tagghanterare) som ett mellanlager. Ger större möjligheter men är lite mer komplext att lära sig.
Metod 1
Vid metod 1 kan du kopiera spårningskoden från Google Analytics och lägga till i html-koden på din webbplats. Där rekommenderas det att koden läggs i avsnittet <head>
. Men eftersom vi använder WordPress behöver vi inte bry oss om html-kod.
Metod 1: Steg 1. Installera en wordpress-plugin
I WordPress är det smidigast att ladda hem och installera en plugin (tillägg) för då behöver du inte bry dig om kod utan kan bara lägga till spårnings-id. En smidig plugin är ”GA Google Analytics”. Ladda hem och aktivera den.

Metod 1: Steg 2: Du hittar nu ett nytt menyval i WordPress admin. Under Inställningar kan du nu välja ”Google Analytics”

Metod 1: Steg 3. I Plug-in settings kan du nu mata in ditt spårnings-id som du skapat i Google Analytics.

Spara!
Metod 1: Steg 4: Skapa lite test-trafik genom att klicka runt på din sajt. Du kan direkt se din egen trafik i realtids-verktyget i Google Analytics. I andra vyer än realtids-vyn kan du inte se trafiken direkt eftersom det finns en viss eftersläpning, ibland upp till ett dygn.

KLART! Du har nu installerat Google Analytics och satt upp mätning av din WordPress-sajt. Varje gång någon besöker din sajt skickas data till Google Analytics så att du kan följa vilka sidor som besöks, hur ofta din sajt besöks, varifrån besökarna kommer och mycket annat intressant.
Metod 2: Google Tag Manager
Att använda Google Tag Manager är mycket mer flexibelt om du ska spåra en större sajt där du vill mäta fler saker och även kunna lägga till spårnings-script från andra aktörer. Inom kort ska jag gå igenom hur du sätter upp mätning med Google Tag Manager.